Sign my
GuestBook

NS 8600

Bovenbouw: machinistenhuis, ketel en rookkast

Bij andere projecten was ik gewoon om de beschrijving van de bouw in twee onderwerpen te verdelen

  • de algemene constructie van de grote delen en
  • het aanbrengen van de details zoals toestellen en leidingen.

Bij deze kit is het eerste deel wel heel simpel geworden want het overgrote deel van de bovenbouw bestaat uit drie gietharsdelen die pas na het spuiten worden samengebouwd. Ik heb dus een andere benadering gekozen, maar ook in twee delen:

De bouw van de omloopplaat en het werk aan de gietharsdelen gebeurde min of meer gelijktijdig.

 

Als de omloopplaat eenmaal zo ver gevorderd is, kan het machinistenhuis gepast worden. Er moest een beetje giethars geschraapt worden, maar het paste verder goed.

De kit bevat een luchtpomp. Hoewel het op zich geen slecht deel is verving ik het door het veel betere Philotrain gietdeel. Die messing versie was een tweetrapspomp, dus ik zaagde de onderste stap eraf om de enkelvoudige luchtpomp van de 8600 na te bootsen.

Daarna boorde ik een 1,0 mm gat in de achterzijde van de pomp en soldeerde er een dito messing draad in. Ik boorde ook drie 0,5 mm gaten voor de leidingen:

  • een voor de verse stoom die de pomp aandrijft (deze pomp is ook gewoon een stoommachine)
  • een voor de samengeperste lucht die naar het remsysteem leidt
  • en een uitlaat voor de afgewerkte stoom.

Ik boorde een gat in de rookkast

voor de bevestiging van de pomp.

 

 

Zo.

 

Een beetje epoxy zette de pomp vast.

Daarna wijdde ik mijn aandacht aan de handrails aan het machinistenhuis. Eerst werden alle gaten geboord. Ook voor de handrails gebruikte ik niet de materialen in de kit, rechts op de foto. Omdat ze geëtst zijn, zijn ze vierkant en dat beviel me niet.

Ik gebruikte de handrailhouders van Markits en nieuwzilverdraad. Daarom boorde ik de gaten op 0,8 mm (de grootte van de voet van de Markits houders).

By the way: wie denkt op basis van mijn foto's dat mijn werkplek bijna leeg is, hmmm nog een keer raden!

De handrailhouders van Markits zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en ik heb altijd een voorraadje voor minstens één locomotief van elke lengte in huis.

Terwijl ik naar de juiste lengte zocht ontdekte ik dat ik twee verschillende soorten had onder hetzelfde bestelnummer. Links is de houder die ik al langer in voorraad heb, en rechts een uit een bestelling van afgelopen januari. Zijn flens is dunner maar wel veel breder waar door er een heel ander uiterlijk ontstaat, zoals uit de foto's blijkt.

Ik schreef hierover naar Markits en kreeg per ommegaande bericht dat ze mij nog een voorraadjevan het oude model zouden sturen. Ik mag alleen hopen dat ze het nieuwe model aan zullen passen. De service en de antwoorden van Markits verdienen echter alle lof!

Mijn oude voorraad gebruikend werkte ik verder aan het machinistenhuis.

Ik testte of het giethars bestand is tegen een soldeerbout van 200C en dat was het geval dus ik kan veilig solderen zonder schade aan te richten.

De handgreep op de bovenzijde van de tank werd weer gemaakt met mijn buigmal, zoals ik al liet zien met de grepen bij de buffers. Een stukje 0,4 mm styreen werd gebruikt om de handrail op zijn plaats te houden terwijl de lijm uithardde.

De fluit op de dom werd weggeknipt en vervangen door een Philotrain messing exemplaar, die tot na het spuiten wordt opgeborgen.
Merkwaardig genoeg zitten de handrails op de rookkast aan een zijde zichtbaar lager dan aan de andere. Ik dook daar eens in maar kon geen bewijs vinden dat het fout was dus ik liet het maar zoals het in de kit werd voorgesteld. Merk op dat ik lange (3,0 mm) handrailhouders gebruikte voor de handrails aan de ketel. Het blijkt duidelijk uit de foto's.

De giethars bel werd ook vervangen door een messing exemplaar, die ook weer tot na het spuiten in opslag gaat.

De zandpijpen werden toegevoegd. De pijpen die achter de watertanks verdwijnen werden gezekerd door een extra gat te boren. Daarmee voorkwam ik dat ik lijm op een zichtbare plaats moest aanbrengen.

 

Dit is nog een nadeel van lijmen. Als je op een zichtbare plaats moet lijmen, levert dat bijna altijd een lelijk smeer op, terwijl met solderen vrijwel onzichtbaar kunt werken.

 

Overigens moest ik deze bevestiging van de zandpijp later iets wijzigen omdat ik in de knoei kwam met het passen op het frame.

 

Nu bracht ik alle bovenbouwdelen voor de eerste keer bij elkaar om eens te kijken of alles past. Ze worden niet aan elkaar bevestigt omdat het advies van de handleiding volg om de lok in vier delen te houden tot na het verven

  1. machinistenhuis
  2. ketel
  3. omloopplaat en rookkast
  4. onderstel.

Dit bespaart enorm op de hoeveelheid maskeerwerk.

Ik vond het meegeleverde rookkastwiel niet mooi en deze werd vervangen door een Philotrain exemplaar.

 

En zo geschiedde ook met de lamphouders ==>

Voetsteunen zijn aangebracht. Ergens moet ik er twee hebben kwijt gemaakt want ik kon ze niet alle vier vinden. Gelukkig had ik er nog een setje in mijn restjes-altijd-handig doos.

 

Het zachte messing deed zich ook hier gelden. Daarom knipte ik het aangeëtste einde af en soldeerde er een stukje 0,5 mm nieuwzilverdraad onder. Veel steviger, maar je moet wel even rekening houden met het feit dat de draad iets lager zit dan de oorspronkelijke bevestiging.

De lok is nu, 4 maart 2018, tot hier gevorderd.

Gelet op het feit dat ik pas twee weken bezig ben, is de voortgang tevredenstellend. Het rechtervoorwiel op de foto is in bestelling in Duitsland.

Ondertussen ontdekte ik dat ik nog een paar onderdelen wilde vervangen door die van Philotrain die ik niet in voorraad had. Dus die zijn nu in bestelling bij Philotrain (binnen drie dagen geleverd)

 

Kijkend naar de resultaten tot nu toe en naar de handleiding viel het me op dat de ketel geen handrail had aan de machinistenzijde (rechts) zoals ik het wel gemaakt had. Foto's van de lok laten zien dat er in de vroege jaren wel een handrail zat maar dat die vervangen is door een dicht tegen de ketel liggende pijp die naar de luchtpomp leidt. Die luchtpomp is een latere toevoeging. Dus haalde ik een setje Philotrain delen tevoorschijn en zocht een geschikt kniestuk uit.

Die knipte ik met gietsstuk en al uit en soldeerde hem met zijn gietstuk op een restje plaat. Op deze manier kon ik het onderdeel veel makkelijker boren (het ding is maar 1 x 1 mm).

Pas na the boren knipt ik het kniestuk los....

...en kort daarna prijkte hij op de ketel met een leiding van nieuwzilver er in gesoldeerd. Een leiding naar de luchtpomp was weldra op maat gebogen.

De gaten van de handrail zal ik dichtmaken voor het spuiten. De leidingen komen overigens pas na het spuiten permanent op hun plaats.

Dit is in essentie de bouw. O ja, er zijn best nog wel klusjes over, altijd, in elk project. Maar daarvoor maak ik een lijstje en laat ik in feite de handleiding links liggen en ga gestructureerd de laatste hand aan het project leggen.